Eller i alla fall en ganska vanlig fredag, som inleddes med Nationellt Prov för sexorna i engelska. Skrivdelen och konstigt nog mer nervösa elever. Eller i alla fall fler. Att prestera själv kändes läskigare än att svara på frågor.
Fredagar betyder fredagsfika och en av få gånger jag sitter ner och fikar ordentligt under veckan. Det betyder 20 minuters rast. Trevligt, trots att det ofta handlar om att informera om sådant som alla behäver informera varandra om.
Därefter fortsatte jag dagen med samma sexor i engelska. Vi håller på och spelar in en film inspirerad av I am eleven, som ganska naturigt har fått namnet We are twelve and thirteen. Igår fixade vi skyltar som ska vara med i filmen, de fixade det sista idag och därefter började vi med filmens inledning. Hela klassen drog ut på skolgården och skrek ”we are twelve and thirteen”. Det kan ha sett lite märkligt ut, men vi hade väldigt kul. Bra att passa på att filma gruppen en dag då alla är närvarande.
Hann med lite planeringstid innan lunchen. Fixade det sista inför starten av läsprojektet kring Sms från Soppero av Ann-Helén Laestadius i min andra sexa. Jag har nästan tre timmars lektion med samma klass från 12.20 till 15.05 på fredagar och då gäller det att ha koll på varje minut.
Lunchen åt jag som vanligt med eleverna. Passade på att lära mig namn på några elever i andra arbetslag, som kan vara taktiskt att ha koll på. Min egna lunch blev idag ungefär en kvart och runt 15-20 minuter är vad den brukar bli. Det där att dra av 30 minuter från det som räknas som arbetstid varje dag känns lite som ett hån. Exklusive lunch har jag gjort nästan exakt 45 timmar den här veckan. Ungefär 41 av dem i skolan. Men egentligen är det mer tid, då jag inte haft riktig lunchpaus någon av dagarna.
Eftermiddagslektionen delas i två. Vi inledde med ungefär 20 minuters tyst läsning. Därefter fortsatte eleverna med sina tal. De har nu fått respons av mig och i vissa fall även av kompisar och nu håller de på att bearbetar. Det blir riktigt fina tal om kändisar som Håkan Hellström och en hel del fina mammor, pappor, systrar och bröder.
Sista lektionen presenterade jag boken vi ska läsa, men jag sa inte så mycket mer om den än att den handlar om Agnes som har en mamma som är same. De fick börja med att skriva det de vet om samer och det de vill veta, samt utifrån bokens omslag och titel fundera över vad den kommer att handla om. Därefter talade jag lite om samerna och vi lyssnade på första delen av UR:s serie där Maxida Märak läser och jojkar berättelsen. Texten är något förkortad, men jag ville ändå att de skulle få höra samiska och jojk på riktigt. Nu läser de vidare några kapitel i veckan och svarar skriftligt på frågor, som vi också ska diskutera. Idag funderade vi över hur språk och identitet hör ihop och det var svårt för många. Förhoppningsvis har de mer att säga efter läsningen.
Jag drog direkt från jobbet till grabbarna O:s skola och sedan till simskolan. Nu har jag äntligen landat i soffan efter en ganska bra och hyfsat lugn vecka.