Det har inte blivit några inlägg alls sedan i våras och det finns många förklaringar till det. En är att jag behövde byta till ett fungerade webbhotell, vilket jag nu gjort och ett annat att jag både under våren och hösten varit ovanligt stressad och trött. Distansundervisningen var på ett sätt enklare, jag satt i mitt lugna hem och kunde gå ut i växthuset under rasterna. Nackdelarna var dock så många att det dåliga samvetet och stressen över att inte räcka till var större än en ”normal” vårtermin. Speciellt de elever som verkligen behöver sin lärare hade svårt att klara kurserna i våras och resultatet blev fler F som nu måste åtgärdas.
Min tjänst det här läsåret ser lite annorlunda ut. Jag har jobbat 80% under ett par år och gick nu upp till heltid. Detta i kombination med att en heltid detta läsår betyder 50 poäng mer undervisning än tidigare, gör att hösten varit ganska tung. För första gången undervisar jag i Historia 1a1 och korta kurser betyder verkligen mer arbete än de längre. Klasserna är visserligen mindre, det är jag glad över då jag hinner med alla elever, men att lära känna elever tar alltid tid.
Nästa vecka har eleverna ledigt och jag hoppas komma ikapp lite. Måndagen är en dag för arbetslaget och vi ska arbeta tillsammans, men på annan plats än skolan. På tisdagen är det ämnesgrupper som gäller och på onsdagen har jag tid åt eget arbete. Den dagen kommer inte att räcka. Omdömen om alla elever ska skrivas i skolans lärplattform och även om dessa texter inte ska vara långa, måste jag rätta igenom ett antal högar med texter och prov innan jag kan göra en bedömning. Klart är att en heltidstjänst som lärare kräver mer än de 45 timmar per vecka som vi ska jobba. Sedan är det kanske inte supersmart att också läsa en fortbildingskurs på universitetet.
Förhoppningsvis finns det ändå tid att blogga lite. Jag har planer på inlägg om undervisning, elever och inte minst skolsystemet.
Photo by Chris Lawton on Unsplash