Var på plats kvart i åtta. Stannade till vid en mentorselev i korridoren och pratade lite om ett prov som inte gått bra. Uppe vid åtta på arbetsrummet, samtalade med en kollega om gårdagens utvecklingssamtal och några andra elevärenden.
Svarade mycket trevligt på mycket syrligt mail. Mailade också chefen för att informera om detsamma.
Kvart över åtta börjar första lektionen. Spru med niorna. Vi tränar läsförståelse inför NP. Vilka strategier ska man ha? Vad är bra att tänka på? Varför ska man ta det här provet lagom allvarligt.
Eleverna läser, jag hjälper vid behov genom att ge dem tips på hur de kan komma vidare själva. Några elever i en annan klass som inte är klar med det som borde varit klart tills idag, kommer upp och undrar vad som händer om de inte är klara. Pratar med dem en kort stund, men behöver självklart återgå till den grupp jag undervisar just nu. Det jag märker när jag skriver och sedan läser om mina dagar, är att jag påfallande ofta har ett splittrat fokus. Det får jag fundera över i ett separat inlägg.
Medan eleverna läser går jag runt till dem, gruppen är liten och jag hinner sitta ner en kort stund vid var och en. De får berätta hur de gör när de läser, vilken strategi de använder och jag fyller på med tips där jag känner att det behövs.
Lektionen slutar 9.05 och jag ska vara kvar i samma klassrum nästa lektion, vilket betyder att jag kan lämna mina saker där och hinner med en kopp kaffe.
9.25 är det dags för två halvklasser med år 6 och fokus på det muntliga. Jag skriver en pildialog på tavlan som eleverna ska jobba med. Uppgiften heter The Meeting och deras fiktiva engelskspråkiga person, som de skapat, ska träffas och prata. Jag filmar deras dialoger. Vi sammanfattar och utvärderar också arbetsområdet muntligt med 2 stars and 1 wish om sitt eget arbete och tips till coachen (mig). Tio minuters rast blir ingenting, då några elever dröjer sig kvar. Ny grupp och nästan samma upplägg fram till lunch klockan 11.10.
Äter med eleverna, hjälper några att lämna in iPads i klassrummet. Klar i matsalen ca 11.30. Dagens paus i personalrummet blir ungefär 20 minuter. Jag inser att den sammanhängande paus på 30 minuter är i princip omöjlig att få till.
Då skolans elever klarat en utmaning från Bamba att slänga mindre mat bjuds de på glass. Hämtar dem i frysen inför lektionen som börjar 12. Går tillbaka med överbliven glass, hinner knappt upp innan tre eftersläntrare dyker upp. Säger halvt på skämt och halvt på allvar att de borde lära sig en läxa och bli utan glass, men hämtar självklart. Möter en kollega i korridoren som informerar om en incident mellan två elever. Tillbaka i klassrummet hjälper jag dem som saknar material att fixa det. Ungefär 12.30 sitter alla och läser i sina böcker. Det blev inte mkt lektion idag alltså. Jag skriver in frånvaron, hjälper några med ord och hinner läsa lite själv. Lektionen slutar 12.50.
13.00 börjar nästa lektion, vilket bara betyder omlastning av material. Engelska med sjuan och vi kör hörförståelse som också är en introduktion av kommande text i boken. Vi avslutar lektionen med att lyssna och läsa vidare i Shark girl av Kelly Bingham, en diktroman om en tjej som förlorar sin ena arm i en hajolycka. De får frågor att fundera över och nästa lektion kommer de att få sitta i mindre grupper och diskutera.
Lektionen slutar 14.10. Jag är tillbaka på arbetsrummet ungefär 10 minuter senare. Imorgon är det studiedag och därför har jag egentligen ingenting akut jag måste göra. Eftersom jag har ett privat möte i stan avslutar jag arbetsdagen tidigt och lämnar skolan redan 14.45.
När jag kommer hem skickar jag sms till två föräldrar med överenskommen uppdatering som görs varje vecka. Mailar en annan förälder om en elevs fantastiska insats idag. Viktigt att hinna med även sådana mail. Livsfarligt att gå in på jobbmailen hemma bara, då det alltid innebär jobb. Idag tar det ca 15 minuter.
Klickar mig vidare till Skolverkets hemsida. Läser ur Digital och traditionell läsning om PISA och olika elevgruppers läsförmåga. Ännu en sak som kommer att kräva ett eget inlägg. Kan inte riktigt fokusera och nöjer mig med att ladda ner och blädderläsa i en dryg kvart.
Tid i skolan (exkl lunch som borde varit 30 min): 6 h 30 min
Tid hemma, förtroendetid, fortbildning: 30 minuter
Sammanlagd tid i skolan: 30 h 15 min (vilket betyder att jag rent teoretiskt borde gå hem senast ett imorgon, vilket självklart inte kommer att ske)
Sammanlagd tid hemma: 3 h 45 min (vilket betyder att om jag inte gör mer jobb hemma under helgen har jag förtroendetid kvar som balanserar upp tiden på arbetsplatsen denna vecka)