Jag är på jobbet strax före åtta och har som första uppgift att sätta igång nationella prov för år 6. Elever från olika klasser som missade provet ska göra det nu. Innan jag går till salen tar jag ett varv i korridorerna och samlar upp de elever jag vet ska dit.
Lite panik utbryter då det inte finns texthäften till alla elever. Jag lämnar gruppen till den vikarie som ska vakta och letar upp häften och fler prov. Lite försent kommer provet igång och jag kan gå tillbaka till den klass jag egentligen skulle haft för att fortsätta lektionen där. Just idag har jag en vikarie som satt igång dem och vi är två i klassrummet den tid som är kvar av lektionen. Lyxigt. Jag passar på att prata lite extra med eleverna om det de jobbar med och hinner sitta en liten stund vid var och en.
Kvart över nio tar vi en kort paus, men jag behöver stanna kvar i klassrummet med en elev som är ledsen. Hen behöver prata lite och vill sedan vara lite för sig själv. Jag frågar om jag får informera hens mentor och det får jag, så jag letar upp rätt lärare. Vi kör hårt en stund till och tio i tio slutar lektionen på riktigt.
Dags för dagens första kopp kaffe, men först lite fixande med diskmaskinerna. Hinner sitta ner och prata några minuter om gymnasiets kassa söksiffror och fyrtioårskriser. Tio över tio tar jag en sväng till de elever som gör nationella prov, för att kolla att allt är okej.
Därefter skulle jag egentligen haft engelska med mina sjuor, men då de är och simmar får jag en timme planeringstid. Bonus kan tyckas, men då jag inte hade någon planeringstid alls under förra veckan känns det välförtjänt. Börjar med att kolla mail och frånvaro. Kommer sedan på att jag behöver titta till ett par elever som inte simmar, utan sitter och jobbar.
Jag hinner gå igenom sexornas talmanus. De ska hålla tal om en person som är viktig och målet är att de ska väcka känslor hos publiken. Jag skriver kommentarer och frågor så att de nästa lektion kan fortsätta att skriva och förbättra sin text. Hinner också dubbelkolla klassernas planeringssida innan det är dags att äta med eleverna 11.10.
Strax efter halv tolv kommer jag till personalrummet och tar en kopp kaffe. En kvarts rast hinner jag ha, innan jag behöver hjälpa vikarie-vakten att ta hand om de nationella proven och distribuera dem till respektive lärare. Jag sätter mig sedan och fixar en mapp med de prov som ska göras på torsdag.
Ungefär 12.20 börjar jag min ordinarie planeringstid (borde varit 12). Jag börjar med att bläddra igenom de prov som mina elever gjort. Sedan sätter jag mig och detaljplanerar sjuorna engelska v.10-11, utifrån den grovplanering de fått. Jag fyller i vad jag ska göra varje lektion, skriver in planering på planeringssidan och fixar ett inlägg till deras blogg. Sedan dubbelkollar jag att glosförhöret i Socrative är färdigt att dela. Årets nästan första glosläxa som kommer förhöras. Ska bli intressant att se hur det tas emot.
Nästa lektion börjar 13.00. Det tar några minuter innan alla är samlade. Förhöret är helt klart oväntat, men att göra det i Socrative funkar fint. Jag slipper rätta och får ett excelark med elevernas svar och resultat. Lektionen slutar 13.50 och ungefär 10 minuter senare lämnar sista eleven klassrummet.
Vidare till personalrummet och fix med diskmaskinerna. En snabb kopp kaffe och en kvart senare letar jag upp en elev som har problem att dela sina dokument med mig. I korridoren hittar jag två elever som borde vara på lektion, stannar och pratar med dem ett tag och ser till att de i alla fall är på väg till rätt ställe. Hjälper eleven med google drive och går sedan till arbetsrummet för att dubbelkolla att jag kan läsa dokumenten. Det kan jag och jag mailar eleven om detta. Sedan läser jag och besvarar mail från föräldrar.
Klockan är 14.40 och tanken var att jag skulle hinna börja läsa sexornas uppsatser från NP. Först måste jag kopiera matriser.
Trassel med kopiatorn.Plockar papper och svär lite smått. Träffar också mentorn till eleven som grät i morse och följer snabbt upp hur resten av dagen gått. Kommer tillbaka till arbetsrummet ca 15.00 och inser att jag inte kommer att hinna börja läsa några uppsatser, då det är min tur att hämta barnen på skolan. Läser exempeluppsatserna och bedömningshänvisningarna.
Lämnar jobbet 15.15.
Då ungarna lade sig tittade jag på webb-tv från Lärarförbundet som du hittar här.
Det har varit intressant att skriva ner vad jag gjort de senaste två dagarna och jag kommer att fortsätta hela veckan. Fredagen är studiedag, så kanske får jag skriva om en mer vanlig fredag också. Under veckan har jag också gjort en lista på saker jag vill skriva mer om i senare inlägg, den listan kommer utan tvekan att fyllas på.
Tid på jobbet exkl lunch (som borde varit 30 minuter): 7 h
Tid hemma för förtroendetid och fortbildning: 30 minuter
Hittills i veckan:
15 h 45 min i skolan
1 h hemma