Ny vecka och ny dag med distansundervisning. Några saker har jag redan insett:
- Inspelade genomgångar med någon form av digital uppföljning är att föredra framför att föreläsa live i Google Meet. De behöver dock vara kortare än de 28 minuter som dagens föreläsning om mellankrigstiden landade på. En frågestund i slutet av lektionen fångade upp det mesta och eleverna fick också chansen att i Google Formulär be mig att förtydliga nästa lektion eller ge individuell, skriftlig feedback.
- De digitala läromedel jag undersökt hittills tillför väldigt lite till undervisningen. Text på skärm med någon testfunktion räcker inte långt.
- Det är redan tråkigt att bara se eleverna i en liten ruta i Google Meet. Även om i princip alla dyker upp och försöker hålla humöret uppe kommer det att bli en lååååång termin.
- Man får inte roligare än man gör sig. En av eleverna dök idag upp i blå trollkarlshatt med vita stjärnor på, slängkappa och tillhörande lasersvärd. Får helt enkelt leta roliga huvudbonader för att lätta upp stämningen. I alla fall när jag träffar tvåorna och treorna, ettorna är inte där ännu.
- Jag rör mig mycket mer en vanlig arbetsdag än jag gjort de senaste dagarna. Måste komma ihåg att variera arbetsställning och gärna hinna med en lunchpromenad. Har redan ont i ryggen och nacken.
- Det är påfrestande även för hjärnan att lära sig allt nytt och försöka få respons från eleverna på ett helt annat sätt. Min hjärna är helt kokt.
- Det får bli läsprojekt för alla mina klasser i svenska från nästa vecka. De behöver bort från skärmarna. Samtal i mindre grupper och någon slags läslogg får räcka som examination för alla utom treorna som behöver ha analysprov eller liknande. Ettorna och tvåorna behöver rutiner och upplevelser, det får vara nummer ett.
Photo by Emma Matthews Digital Content Production on Unsplash