Imorgon skriver mina elever och många andra nationella prov i Svenska 3. Många är nervösa och jag har försökt att lugne dem så mycket som möjligt. På samma gång är det viktigt att de verkligen har koll på texterna i häftet som de ska använda, för de må ha mycket tid, men inte så mycket tid att de hinner läsa och sätta sig in i en massa texter. Att anteckna och/eller göra en tankekarta för att samla tankarna är ett råd jag ger mina elever. Dssutom vill jag att de läser igenom instruktionerna flera gånger under skrivprocessen, så att de säkert vet att de är på rätt väg.
Viktigast är dock att hitta strategier för att lugna nerverna och för att komma tillbaka till sitt skrivflow om allt verkar låsa sig. Jag är inget fan av salsskrivningar och försökte på alla vis göra dem till en trevlig stund då jag själv studerade. Kaffe i massor var ett måste och ofta drack jag minst en kopp medan jag tänkte igenom det jag skulle skriva, innan jag faktiskt skrev ett enda ord. För mig var det avstressande.
Mitt råd till mina elever är att försöka hitta lugnet. Det är lättare sagt än gjort självklart, men om paniken börjar komma krypande måste den motas bort. Många tycker att det är jobbigt att inte kunna lyssna på musik under provet, men det går ju faktiskt att framkalla musik i huvudet som kanske kan bidra till fokus och lugn. Just koncentrationsförmågan brister för många. De störst av minsta ljud och tappar då fokus. Nu när musikmaskinen också är en telefon uppkopplad till internet är det dock inget alternativ att låta dem lyssna.
Själv ska jag sitta och vakta skrivande ungdomar. Rätt så tråkigt faktiskt. Samtidigt känns det skönt att finnas där om någon nu skulle behöva en lugnande hand på axeln eller lite annan slags pepp. I år är första året jag faktiskt inte är orolig över hur mina elever ska prestera. De är förberedda. Visst kan någon eller några misslyckas, men jag har varit mycket mer nervös tidigare. Förhoppningsvis har mitt lugn smittat av mig på dem, eller så (hemska tanke) har jag lugnat dem så mycket att de inte tar provet på allvar. Nej, det tror jag inte. Eller? Så mycket för den lugna läraren.
Mest nervös blir jag över att vi för första gången ska testa att låta eleverna skriva i DigiExam. Jag har testat det flera gånger med eleverna och när det funkar är det bra, men tyvärr har några elever haft problem varje gång. Olika dessutom, så det verkar handla om programmet eller möjligen internetuppkopplingen, inte att de inte förstår hur programmet fungerar. Om det är något jag behöver hjälp med så är det en tumme eller två för att tekniken inte ska strula.