I somras var jag riktigt nervös inför hösten. Min enda kollega som har svenska som andraspråk fick barn i början av sommaren och jag visste att ansvaret för eleverna på språkintroduktion skulle hamna väldigt mycket på mig. Samtidigt hade vi väldigt få elever och det var också en oro.
När hösten så började gjorde vi en organisation som fungerade bra för de få elever som vi hade fått veta skulle gå hos oss. Någon dag senare ringde telefonen och fyra nya elever var helt plötsligt på väg in. Omorganisation följde, några av de elever som kommit längst med sin svenska flyttades över i en grupp med elever som läser prep och IA och med hjälp av en kollega och vår speciallärare har en nybörjargrupp fått separat undervisning några timmar i veckan. Att ha en grupp på drygt 20 elever med allt från nybörjare till dem som är nära att nå betyg i svenska som andraspråk för år 9 är inte bra för någon.
Just nu består min sva-grupp av några elever som troligen når betyg för år 9 i år, några som fortfarande tycker att det är väldigt svårt men ändå hänger med bra och ett par som är ganska så nya, men är studievana och motiverade. Stämningen är fantastisk och det är så himla kul att undervisa.
Jag har engelska också och det var ett tag sedan jag hade annat än nybörjarengelska. Så roligt att ha en grupp där många faktiskt arbetar mot betyg. Extra skönt känns det med tanke på hur låga förväntningar jag hade inför den här hösten.
På måndag får vi en ny utmaning då vi för första gången tar emot analfabeter. Tidigare har de som behövt en alfa-grupp fått gå i Göteborg, men självklart är det bäst att ha dem på hemmaplan, inte minst ekonomiskt och det väger tungt just nu. Det betyder att jag får jobba lite mer än mina 80% nu, för att gå ner till mindre än 80% då min sva-kollega kommer tillbaka i mars. Det känns okej.
Just nu saknar jag min sva-kollega lite extra, men efter ett möta i tisdags har vi ändå skapat ett koncept som jag tror är riktigt bra. Med hjälp av två modersmålslärare får de undervisning på sitt modersmål minst en timme varje dag och några timmar kommer jag att arbeta själv med dem, andra timmar får de vara i nybörjargruppen och förhoppningsvis kunna snappa upp en del. Vi kan ju knappast isolera dem.
Nu ägnar jag tid åt att leta material till eleverna och bra fortbildning för mig. I teorin kan jag undervisa analfabeter, men jag behöver utöka mina kunskaper och dessutom få lite konkreta tips. Då jag älskar att lära mig nytt känns det inte som en uppoffring.
Har du erfarenhet av alfabetisering och tips på hur en sådan undervisning kan se ut?