Är det verkligen rättvist att jämföra skolor med helt olika förutsättningar? Är det inte lite som att jämföra äpplen och päron som man brukar säga? Läs gärna denna intressanta krönika från Graffiti i GP där Segal Mohammed berättar varför hennes skola inte alls är en av Sveriges sämsta.
4 kommentarer
Morrica · januari 21, 2012 kl. 6:00 e m
Jag tror det är absolut nödvändigt att jämföra, för att faktiskt synliggöra hur stora skillnader det är mellan olika svenska skolor. Alternativet är att acceptera att det finns skolor där elever får goda förutsättningar och det finns skolor där elever får usla förutsättningar, med risken att rätt som det är ha accepterat tankar som att det nog egentligen är rätt stora skillnader på eleverna i skolorna också, begåvningsmässigt sett, ambitionsmässigt sett osv. Dit hän vill inte jag.
Linda O · januari 21, 2012 kl. 6:57 e m
Håller med, men det får inte bara handla om resultat i form av betygsstatistik. Bättre att också ha koll på antalt behöriga lärare, klasstorlek, resurser i form av specialped, elevhälsa osv. Allt för att förutsättningarna ska bli mer lika.
Morrica · januari 21, 2012 kl. 11:06 e m
Ska det vara någon poäng med jämförelsen så måste den inkludera de flesta viktiga aspekter, visst är det så.
Linda O · januari 22, 2012 kl. 12:04 f m
Vad jag menar är att dålig är fel ord, snarare har vissa skolor inte fått rätt förutsättningar. Ordklyverier, jag vet, men en viktig skillnad.
Kommentarer är stängda.