Det har (som vanligt) varit mycket skola i mediadebatten i veckan och främst har det handlat om nationella prov och betyg. Här finns ett inlägg från en trött och lite ledsen lärare som publicerats i GP.
Signaturen är ”Älskar undervisning men är trött på att vara lärare” och lite så känner jag ibland också.
3 kommentarer
Morrica · november 19, 2011 kl. 5:36 e m
Det är tungt att vara lärare ibland, i synnerhet när man får kritik och är tvungen att fundera om det ligger något i den och överväga om man behöver göra något för att förändra sitt arbetssätt. Det är aldrig roligt, oavsett vilken branch man är i, men nödvändigt.
Linda O · november 19, 2011 kl. 7:12 e m
Det är nödvändigt, jag håller med. Vi behöver alltid ifrågasätta vår undervisning, vår elevsyn och vårt arbetssätt. Det blir dock lite mycket ibland och dessutom är kritiken inte alltid befogad.
Dokumentation i skolan – ok eller säkerhetslina? « You're no different to me · november 19, 2011 kl. 9:59 e m
[…] Ordklyverier gör mig uppmärksam på en insändare i GP som än en gång anknyter till artikeln om sambandet mellan nationella prov och betyg. Avsändaren motiverar varför h*n finner det rimligt att många lärare sätter högre betyg på kursen än det nationella provet indikerar: För det första stämmer det säkert att lärare sätter betyg som är högre än elevernas resultat på nationella proven. Ställ då frågan – Varför? […] […]
Kommentarer är stängda.