Efter 3 veckor i exil – förpassade till ett fritidskök med 19 elever – är det äntligen dags att flytta tillbaka till vårt klassrum igen! Hoppas ingen mer kommer på den geniala??? idén att sätta på kranen i toaletten en fredageftermiddag!! V i har dock lyckats ganska bra med att fullfölja vårt arbete med datorerna. När man startar mednya moment så är man dock lite beroende av att ha en kanon så man kan göra allt gemensamt. I ”köket” fanns ingen monterad kanon och den som tillhörde huset var av rullvariant och dessutom mycket bokad! Vi har i alla fall skrivit en saga i PowerPoint och barnen har ritat till den text vi skrev. Vi starade alla på samma sätt. Barnen bestämde och vi skrev en text tillsammans. Första sidans text blev….. Det var en gång en säl. Vi valde sidan med endast rubrik och barnen skrev texten först. Därefter vände de på sin skärm och använde pennfunktionen och målade en bild till texten. Även andra sidan gjorde vi gemensamt…… Sälen heter Sture. Därefter skriver barnen fortsättningen själva. De har lärt sig att välja ny sida med rätt design.De har också lärt sig att spara genom att trycka ctrl + S. Kortkommandon är bra! De sparar efter varje nytt moment. Vi har också jobbat i Word. Vi har valt ett typsnitt med det skrivna A:et och g. Allt för att barnen lättare ska kunna läsa sin egna text. Vi går fortfarande igenom en bokstav/ vecka, men från och med nu så väljer barnen själv vilken bokstav de vill jobba med. De har en bokstavslogg där de tränar bokstaven genom att lyssna var den finns men de skrive även bokstaven för hand. Efter övningarna i boken så skriver de ord därderas bokstav finns med. De skriver rubrik och efter 2 tryck på ”bytaradknappen” så listar de sina ord. Syftet med övningen är ju att de lär sig var på tangentbordet bokstaven finns och vilken hand de ska använda. Eftersom jag endast har en elev som är ”läsare” så är det bara han som än så länge skriver meningar med några av orden i listan. Barnen kan än så länge välja om de skriver med gemener eller versaler. Läsaren använder naturligtvis små bokstäver för att lära sig att skriva meningar med stor bokstav i början.
Nästa nya moment är att barnen ska lära sig att använda kameran. De ska få skriva om våra extra klasskamrater – Trulle och Trulsa, Hoppa och Studs (en känguru med unge i pungen som kommit med från min resa till Australien fölrra sommaren) och Lammis ett litet lamm som följt med från min förra klass! Barnen ska skriva om de små vännerna och de ska fotografera dem med sin kamera. Vi kommer att använda Powerpoint igen men vi använder en sida med rubrik +text och fotoruta, Det är vårt nästa projekt!