Vad är det som driver dig i ditt arbete, eleverna eller ämnet?

Själv skulle jag säga att det i min nuvarande undervisningsgrupp är 30% ämne och 70% eleverna. När jag under förra året undervisade i en grupp med väldigt skolovana elever var det snarare 10% ämne och 90% eleverna. Ämnet fungerade som medel för att få igång elevernas motivation och intresse. Utan egen motor och en vilja att lära sig är det svårt att lyckas med ämnesstudier. När jag tidigare arbetade på högstadiet var det snarare 50-50.

Det talas ofta om att lärares ämneskunskaper är det viktigaste. Låt alla läsa några extra poäng på universitetet så blir det bra. Jag tror inte det. Det är sällan så enkelt att alla som har ämneskunskaper kan förmedla dem. 100% ämne betyder att du kanske kan föreläsa, men inte att eleverna förstår vad du säger. Det kanske fungerar på universitetet, men på de lägre stadierna måste du kunna sälja in din kunskap hos eleverna.

Jag träffade en gammal kollega igår och hon klagade över en ny kollega som var utbildad för ett högre stadium än det hon arbetade på. Hon hade inte insett hur viktig kontakten med eleverna är. ”De lyssnar inte på någon som de inte vet bryr sig om dem” sa min kollega och det stämmer.

En annan kollega jag haft tyckte att det viktigaste var att hinna igenom läroboken. De elever som inte hängde med i tempot var obegåvade och läxorna i hennes ämnen var självklart viktigare än de andra. Att ha den synen på ämnet och eleverna är skrämmande tycker jag. Samtidigt uppskattade de duktiga eleverna hennes tempo. De tyckte att de lärde sig mycket.

Hur gör man egentligen för att bli en bra lärare för alla? Det är det som är det kluriga. Det gäller att hitta balansen mellan att vara kunnig inom sitt ämne och tydligt visa att man brinner för det, samtidigt som man som lärare också måste sälja in ämnet till elever som befinner sig på väldigt olika nivåer. Inte omöjligt, men långt ifrån enkelt.

På sikt vill jag gärna arbeta med elever där mina ämneskunskaper får stå lite mer i centrum, men just nu passar mina elever mig bra. Hur ser din fördelning ut? Vilken sorts lärare är du?

 

Kategorier: Lärartankar

2 kommentarer

Morrica · juni 29, 2011 kl. 8:41 e m

Varken eller. Det som driver mig i mitt arbete är passionen för lärande (ja, jag är medveten om att man ska betrakta lärande som ett fult ord om man vore modern just nu, men jag är urmodig i alla andra aspekter så det klär mig bättre att vara det här också). Jag vill ha en värld där alla ges möjlighet att lära sig allt de någonsin vill. Mitt blygsamma bidrat är att hjälpa elever utveckla ett så rikt språk som möjligt.

    Linda O · juni 29, 2011 kl. 9:24 e m

    Det är klart att lärandet står i centrum och därmed eleven för mig, med hjälp av ämneskunskapen jag besitter och kan förmedla till dem. Ditt bidrag är inte blygsamt, ett språk är det viktigaste vi kan hjälpa våra elever att finna.

Kommentarer är stängda.