Den här veckans läsning har handlat främst om kapitel 2-5 i Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck. Alla utom två har läst de drygt 60 sidorna, men alla har läst så långt att de kunnat delta i samtalen kring boken.
Förra veckan läste jag första kapitlet högt och vi redde ut vart Agnes hade flyttat, var hon bodde tidigare och var hon hade varit under sommaren. Vi ritade också upp hennes familj.
Även kapitel 2 läste jag högt och alla skrattade åt Agnes pappa som köpte en massa kläder åt Agnes, trots att hon inte alls behövde det och hur avundsjuk hennes lillasyster blev. De enades också om att det är pappor man ska fråga om man vill ha något extra.
Vi talade också om hur de senaste två åren varit för Agnes. Om kompisarna från nian som hon tyckte om och om den hemska klassen hon gick i första året på gymnasiet. Många undrar varför hon bryr sig så mycket om vad all tycker om henne. Vi har också talat en del om vad det egentligen är att vara normal.
Mötet med Adam höjde förväntningarna hos många i gruppen. Nu skulle boken säkert utvecklas till en mysig kärlekshistoria, men riktigt så enkelt är det ju inte. Adam får i alla fall pluspoäng för att han är snäll och tar med Agnes till sina kompisar.
Vad är egentligen ett knytkalas? Det har vi också diskuterat. Vi har diskuterat vad ett innegäng är och hur man egentligen gör för att få nya vänner.
Nästa kapitel handlar om första dagen i skolan och flera har redan läst vidare. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av alla mina elever. De gör ett grymt jobb med boken och jag njuter av att se deras flit!
Att läsa böcker tillsammans är riktigt, riktigt roligt och jag är glad att även mina elever verkar tycka så.
Fortsättning följer…
1 kommentar
Linda O läser om Agnes med sina elever « Johanna Lindbäck · mars 31, 2011 kl. 9:45 f m
[…] och funderingar! Läs själva om hur det gått: del 1 Bokcirkelsplanering del 2 Första läsningen del 3 Vad är ett knytkalas? del 4 Hur gör man om läsningen går trögt? del 5 Agnes jobbar sig själv […]
Kommentarer är stängda.