På eminenta skolbloggen Dagens skola kan du också läsa vad Rektor har att säga om lärarlöner. Han ställer frågan om en dålig lärare är värd lika mycket i lön som en bra.

Självklart inte. Frågan är bara vad en bra lärare är och om dagens rektorer har tid, möjlighet och förmåga att bedöma vem som är egentligen är bra? Nu blir det lätt så att de som är aktiv i skolgemensamma projekt premieras och inget fel i det, men det säger ju ingenting om hur läraren är i klassrummet och det måste väl ändå vara viktigast?

Tariffsystemet lämnades för femton år sedan, men det individuella lönesystemet har ännu inte börjat fungera fullt ut. I alla fall inte på de arbetsplatser jag haft, då de flesta får ungefär samma summa i löneökning. Nu skulle man kunna hävda att det är en individuell lönesättning då lärarna på en skola har olika löner och därför får procentuellt olika löneökningar även om de i kronor är i princip desamma. Jag fördrar att se på individuell lönesättning på annat sätt och hoppas att lön efter prestation kan ges. Frågan är bara vem som är värd mest lön. Läs vad Viveca Brozin Bohman skriver på Lärarnas nyheter.

Är alla lärare värda ett lönepåslag på sisådär tiotusen? Att generellt höja alla lärarlöner känns spontant som en lockande väg mot ökad status för yrket, men risken är att det blir tvärt om. Så länge potterna är små blir det dessutom löjligt låga summor att fördela och därmed minskar lönespridningen. Riktigt bra lärare ska tjäna mycket, men vad karaktäriserar egentligen en riktigt bra lärare och vem ska egentligen avgöra det? Kan vi enas om en beskrivning av en superpedagog som inte kräver att personen i fråga är en övermänniska?

 

 


1 Comment

Mia · mars 2, 2011 at 8:57 f m

Intressant! Jag jobbar i Finland, där vi (ännu) inte har individuella löner, och det är givande att jämföra. Jag förstår, och gillar, tanken med individuella löner, men precis som du säger: vem bestämmer vad som karaktäriserar en bra lärare? Är det rektorn i varje enskild skola? Om alla rektorer var så proffsiga som Rektor i sitt inlägg så skulle det ju inte vara någon fara, men jag har jobbat i skolor där rektorn idealiserade kadaverdisciplin, och säkerligen skulle ha premierat de kolleger som hade det knäpptyst på timmarna, oberoende av om eleverna verkligen lärde sig något.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.