I fredags fick så eleverna sina datorer. Alla i vår grupp var inte där och två elever behöver fortfarande hämta ut sina datorer. En av dem vill inte ha en, tror han är rädd för ansvaret. Lösningen blir att den får låsas in i klassrummet. Men hur löser man egentligen problemet mer långsiktigt? Kan man tvinga en elev att skriva på ett kontrakt som gör honom eller henne ansvarig för en dator? Vi kommer inte att ha några extradatorer i klassrummet. Hur löser vi det då? Från skolledningens sida uppmuntras självklart att datorerna ska användas mycket i undervisningen och i vår grupp är tanken att datorerna ska finnas med varje lektion. Om eleverna fixar att hålla sig ifrån datorernas lockelser vill säga. Det blir förhoppningsvis inga större problem, med tanke på hur våra dagar är uppbyggda.
Förmiddagarna är undervisningen väldigt fyrkantig, alla elever i ett klassrum och mycket fokus på svenska. Efter lunch arbetar vi tillsammans med IA och eleverna väljer mer själva. Några läser kurser i bland annat biologi, historia, samhällskunskap och bild för att ha chans att bli behöriga. Andra fördjupar sig i svenska, engelska eller matte. Andra ägnar sig åt mer kreativa saker som att spela olika instrument, fotografera eller spela in och redigera film.
Det finns flera anledningar till detta. Ett är att individualisera. något som blivit ännu viktigare nu när behörighetsreglerna ändrats, men det är också viktigt att våra elever uppmuntras att göra aktiva val. Ytterligare en aspekt är att alla faktiskt inte orkar arbeta aktivt hela dagarna och att det ska vara okej. För någon som inte varit i skolan speciellt mycket tidigare är det ett stort kliv framåt att vara närvarande och då måste kraven vara rimliga.
På eftermiddagen kan det alltså vara lite friare gällande datorerna, vilket gör att kraven under förmiddagarna kan och ska vara mycket höga. Under mentorssamtal minst en gång i veckan utvärderar vi hur elevernas skolsituation ser ut. Jag håller på att träna på att få in ännu mer MI-tänk i mina samtal med eleverna. Om deras mål ser ut på ett sätt och agerandet visar på något annat är det viktigt att låta dem dels se diskrepanser mellan mål och beteende, men också själva fundera över varför det blir så. Det är så lätt att som lärare bestämma för eleven och leta lösningar, men utan motivation att förändra ett beteende kommer det aldrig att funka.
Lite samma tänker jag med datorerna. De ska vara ett arbetsredskap och de ska användas på ett bra sätt. Genom att ta reda på hur motiverade mina elever är att nå de mål de satt upp kan jag också hjälpa dem att komma på hur de bör använda sin dator på bästa sätt.
Efter en måndag med ett havererat nätverk kom vi i alla fall igång ordentligt igår med att först låta eleverna logga in på VKlass, vår nya lärportal och bekanta sig med den, låta alla dubbelkolla att alla har g-mailadresser för att kunna skicka in dokument för respons på ett smidigt sätt och sist, men inte minst, fixade vi lösenord på sli.se för alla. Vilken guldgruva.
Känslan så här långt är att detta kommer att bli skitbra, men att det krävs en hel del coachande av eleverna för att de ska göra bra val gällande hur datorerna ska användas i skolan. Bäst är att se en av våra mest struliga ta hand om sin nya datorn med en sådan försiktighet. Han har aldrig haft en egen dator förut, ingen har haft råd att köpa en till honom och nu är han så glad att jag nästan blir gråtfärdig. Låt det fortsätta så.
6 kommentarer
Britt-Marie · september 25, 2011 kl. 9:53 e m
De datorena som de små barnen får tål en marmeladmacka och den klarar också att tappas från en bänk. Dessutom är datorn helt försäkrad av skolan och det finns ingen självrisk som barnen behöver betala. Om någon med vilja kastar iväg datorn eller dänger något i skärmen så blir den eleven av med sin dator. Vad som händer i förlängningen vet vi inte eftersom det inte hänt ännu. Alla elever i nuvarande åk 2 – 4 har en egen dator i Ale kommun. Det är endast min etta som fått sin dator ännu, resterade ettor får en dator under oktiber månad. Jag tror också att Ale gjort helt rätt som satsat på de små barnen. De använder sina datorer som ett undervisningsmaterial och de använder inte datorn som speldator.
Helena von Schantz · september 24, 2011 kl. 11:11 e m
Ljuvlig avslutning. 🙂 Självklart måste det vara möjligt att vägra dator. Vi måste också akta oss för att lägga över all undervisning i burken. Det blir inga bra dagar för eleverna om allt kretsar kring datorn.
En sak som är viktig är att både elever och föräldrar vet hur hög självrisken är och hur lätt hänt det är att man stjälper en cola i sin dator eller stänger locket på en penna eller snubblar när man går i trappan med öppen dator eller öppnar locket för långt så gångjärnen blir förstörda. 1000 kronor självrisk kan orsaka mycket missämja i en familj. Att vara utan datorn i några veckor är inte så kul det heller.
Linda O · september 27, 2011 kl. 7:23 f m
Självrisken måste jag kolla upp känner jag. Än så länge har datorerna använts bra, men det har bara gått en vecka. Fördelen när det gäller mina elever är att de nu får en chans att lära sig hantera en dator ”på riktigt” då många av dem inte har dator hemma och/eller mest har använt dem till att spela eller hänga på facebook.
Linda O · oktober 9, 2011 kl. 6:55 e m
Och svaret är, det beror på, troligen 1000kr, men mer om eleven varit riktigt oaktsam. Än så länge klarar de helt klart av att ta hand om dem.
Linda O · september 21, 2011 kl. 6:04 e m
Välkommen hit!
Spectatia · september 21, 2011 kl. 9:44 f m
Åh, vilken interessant blogg! Den här ska jag följa!
Kommentarer är stängda.