Skolbloggande hör inte helgerna till, men jag kan inte låta bli att delge er den fantastiska artikel av Suzanne Osten som går att läsa i Expressen.

Jag håller med henne om att det är ett svek mot eleverna i svenska skolan att inte satsa på välbefinnande och trygghet. Att det är sjukt att debatten blivit så förenklad. Att den skola jag vill ha inte alls är den skola vår skolminister hyllar.

Det hon skriver om Björklund kunde jag inte sagt bättre själv.

Jag har länge frågat mig hur Sveriges skolminister kan förenkla en spännande och livsavgörande diskussion om kunskap till en så pass enfaldig skoldebatt.
Det går inte att bemöta minister Björklunds förenklingar. De är redan nötta klichéer. Och jag har frågat mig varför så få samhällskunniga talar om för honom att det är skamligt att vara så dåligt påläst om kunskapssyn, forskningsresultat, faktiska skolexperiment, lärare, pedagogisk utveckling och konstsyn och ändå hela tiden göra anspråk på att leda debatten.

Läs resten av artikeln här.

För ja, skoldebatten har blivit enfaldig. När det uteslutande handlar om katedrar och traditionell kunskapssyn, blandat med en och annan superpedagog som aldrig hört ordet formativ bedömning och både elever och främst lärare är totalt hopplösa. Och ja, jag talar mer än gärna om för Jan Björklund att det är pinsamt att vara så dåligt påläst som han är.

 


3 kommentarer

Sture Eriksson · april 11, 2011 kl. 11:34 f m

Den nya läroplanen LGR11 har en allvarlig brist då den reflekterar “enhetselevens” utveckling enligt Piaget´s stadieteori men saknar de differentialpsykologiska principerna för en genuin individualisering av undervisningen. Se ”Sture Erikssons hemsida”: http://home.swipnet.se/StureEriksson/

Morrica · april 9, 2011 kl. 3:01 e m

Om nu debatten är enfaldig, vad säger det om de som debatterar?

    Linda O · april 9, 2011 kl. 4:51 e m

    Ja du Morrica, det kan man fråga sig. Och vad är det egentligen vi vill debattera?

Kommentarer är stängda.