Populärt ämne just nu är skolan! Alla vet, alla tycker och om alla hade kunskap så vore jag ännu mer imponerad! Reinfeldt tycker att man satsar på skolan med nationella prov i 3:an och betyg längre ner i åldrarna! Löfvén tror att skolproblemen blir lösta om lärare i ”svårare” områden får mer betalt! Tror man att lärare i svåra områden inte redan gör sitt yttersta för att få eleverna att trivas i skolan och att därmed prestera bättre? Det är det vi gör alla som jobbar i skolan, vi sliter och vrider och vänder på allt för att ge våra elever det allra bästa! Jag vet faktiskt ingen lärare som inte lever efter den devisen. Alla lärare är värda en betydligt bättre lön än den som erbjuds idag!!

Så här på söndag kväll filar jag, liksom tusentals andra lärare på planeringen inför nästa vecka. Vi planerar och funderar på hur vi ska kunna ge våra elever det allra bästa samtidigt som de också ska se fram emot en rolig och stimulerande skolvecka!!

I min 3:a är vi mitt uppe i de Nationella proven och mycket att veckans fokus rör sig runt detta. Jag vet att mina elever är duktiga på att läsa och skriva. De läser med förståelse och de kommer ihåg vad de läser. De skriver fantastiska berättelser på sina datorer och de är medvetna om meningsbyggnad och stavning. De frågar ofta om hur olika ord stavas och de är medvetna om att deras texter ska vara trevliga och lätta att läsa. Mina elever som skrivit på datorer sedan den första skoldagen i åk 1. De är duktiga! Nu står det dock i anvisningarna för de nationella proven att man måste skriva texten för hand! Man bedömer INTE handstil och läsbarhet, men ändå ska man skriva för hand. Jag ringde naturligtvis skolverket för att höra om det var ok att mina elever skrev den berättande texten på datorn. Men nej…. det gick ju inte! Varför?? Svaret var att det var orättvist! Vaddå orättvist? Är det inte orättvist att elever som är vana att skriva på datorn tvings att skriva en berättande text för hand??? Nästa argument var: -Man kan fuska! Man kan inte lita på att lärarna tar bort stavningskontroll och interpunktionsfunktionen på datorerna! Men…. hur kan man kolla att lärare inte hjälper eleven genom att säga att ”Kolla en gång till på det ordet, du vet ju hur det stavas?!” Eller….. ”Det saknas punkter – Läs en gång till! Vi kan aldrig garantera att det inte fuskas! Eller vaddå? Är vårt uppdrag att sätta åt våra 10-åringar så de blir varse vad de inte kan, eller ska vi bygga upp deras självförtroende genom att tala om vad de kan och vad de är bra på? Att sedan fruktansvärt mycket tid tas från barnens undervisning genom att mäta det vi redan vet, det bekymrar inte herr Björklund det minsta! Men, det bekymrar mig!!

Kategorier: Bedömning