Krasch och påsklov

Att jag kraschar sådär lite lagom när det är dags för lov är ingen ovanlighet. Läraryrket är inget glidaryrke och någon reservenergi finns inte. Just idag är det dock mer illa än det brukar vara. Jag sov hela eftermiddagen igår, hela natten och har i princip sovit hela dagen idag. Ont i halsen, lätt hosta och kanske är det Covid-19, Läs mer…

Det där kontrollbehovet

En av de saker jag behövt kämpa mest med så här i distansundervisningstider är mitt kontrollbehov. Att inte ha eleverna i klassrummet, inte kunna se dem när jag föreläser och inte finnas där för att handleda dem när de jobbar är svårt. Jag saknar dem och kämpar för att få till en god undervisning om än på ett annat sätt Läs mer…

Kvalitet framför kvantitet

En dryg vecka med distansundervisning och jag funderar på att lägga om modellen för undervisningen något från och med imorgon. Det har jag redan hunnit göra flera gånger ska sägas. Inledningsvis försökte jag undervisa ganska mycket som vanligt, fast på distans, men genomgångar i ett digitalt klassrum på samma sätt som i det fysiska klassrummet. Det föll av många skäl, Läs mer…

Att behålla relationer

Det är redan tydligt hur viktig skolan är för många av mina elever och hur mycket jag saknar att ha dem i klassrummet. Det funkar rätt fint med undervisningen på distans. Närvaron är god och eleverna jobbar på. Däremot är det svårt att hålla koll på alla elever när de är många som hänger i samma virtuella mötesrum. Alla blir Läs mer…

Saker jag lärt mig

Ny vecka och ny dag med distansundervisning. Några saker har jag redan insett: Inspelade genomgångar med någon form av digital uppföljning är att föredra framför att föreläsa live i Google Meet. De behöver dock vara kortare än de 28 minuter som dagens föreläsning om mellankrigstiden landade på. En frågestund i slutet av lektionen fångade upp det mesta och eleverna fick Läs mer…

Vi hänger med

Vi befinner oss i en minst sagt annorlunda situation just nu, men allt är långt ifrån nattvart. Jag imponeras till exempel av kollegor som aldrig använt några digitala verktyg, som nu kämpar hårt för att hitta nya, kreativa lösningar. De är fantastiska. Vi är fantastiska. Jag har egentligen inte ansvarat för någon lektion idag, utan det har mina lärarstudenter, men Läs mer…

En intensiv planeringdag

Idag hade vi en sedan tidigare planerad programdag, som är en schemabrytande dag som ”ägs” av programmet. Där kan kompletteringar göras, karaktärsämneslärarna köra längre pass med elever från någon årskurs och just idag skulle ettor och tvåor haft ett matteprov. Så blev det alltså inte. Istället har vi ägnat dagen åt att ladda för den närmaste tidens minst sagt annorlunda Läs mer…

Första dagen som distanslärare

Igår beslutade regeringen att alla gymnasieskolor skulle övergå till distansundervisning, för även om det lät som en rekommendation får det väl ses som en order? Lite hastigt och lustigt kallades jag och några från varje program till ett möte om digitala strategier för distansundervisning och hur vi föreslogs stötta kollegor. Efter två korta informationsmöten och en kort work shop körde Läs mer…

Skapar vi stressade elever?

Förra veckan stannade jag kvar en stund efter lektionen i historia och pratade med några av mina elever i trean. Ambitiösa tjejer som har det gemensamt att de är väldigt stressade över skolarbetet. En av dem frågade mig om jag var stressad på gymnasiet och jag fick tänka en stund, men konstaterade sedan att stress inte var något vi pratade Läs mer…

De som stannar kvar

Vissa elever stannar kvar i minnet och det händer att jag tänker på dem ibland, trots att det var flera år sedan jag undervisade dem. Inte sällan är det de elever jag gått några ronder mot och som jag därefter fått en speciell relation med. En sådan elev träffade jag förra veckan. Vi har ganska nyss flyttat vårt programs lokaler Läs mer…