Mina elever bokcirklar om tre olika böcker och idag hade de sitt första boksamtal. Jag körde ett Chambers-inspirerad upplägg där de fick i uppgift att diskutera vad de tyckte var bra i boken hittills, vad de tyckte var dåligt och vad de undrade över. Jag uppmanade dem att leta efter sidor i boken där de hittade exempel på bra och dåliga saker, så att samtalet inte skulle stanna av. Jag flyttade runt bland de tre grupperna för att handleda och stötta i samtalen. I en grupp hade en elev inte orkat läsa alls, då allt kändes för svårt. Där pratläste jag veckans kapitel för honom och de andra innan de fortsatte diskussionen. Under samtalen uppmuntrade jag dem att koppla till sig själv och sina erfarenheter och att faktiskt våga prata om vad man tror, inte bara det man vet.

Böckerna de läser är:

Nollan av Beth Goobie, där fokus låg mycket på pappans roll och hur någon kan misshandla sitt barn. De undrade också varför mamman inte gjorde något och tyckte att det var tur att huvudpersonen hade en bra vän.

Varning! Livsfara av Gunnar Åberg, där samtalet handlade om hur det kan kännas att bli jagad och varför huvudpersonen blev jagat. Då eleverna i den här gruppen tyckte att boken var svår, pratade vi också mycket om vad som egentligen hade hänt i boken hittills och vilka alla personer var.

Kär i New York av Callie Mac, där eleverna pratade om vem de skulle vilja bok hos om deras föräldrar åkte bort, om hundar och den konstiga hunden i boken, om de engelska namnen och om personerna var tjejer eller killar. Det faktum att boken utvecklas till en kärlekshistoria mellan två tjejer ställde till det lite.

Inga persfekta samtal kanske, men det gick ändå ganska så bra. Målet är att höja samtalet från ren läsförståelse till att en mer analytisk nivå. De är på gång helt klart!


2 kommentarer

Helena · maj 5, 2013 kl. 1:17 e m

Önskar mina barn hade dig som lärare! Underbart med Chambers-inspirerat bokprat!

    Linda O · maj 5, 2013 kl. 2:02 e m

    Tack för komplimangen! Jag har mina ljusa stunder, men de håller inte alla lektioner i veckan tyvärr. Just läsning och samtal kring det lästa är dock en av sakerna jag brinner för, speciellt för vår elevkategori som sällan eller aldrig läser.

Kommentarer är stängda.