Jag skrev igår om Gunilla Molloys artikel om genus och läsning, en debatt som idag fortsatt på t.ex. Litteraturmagazinet, där Kåkå Olsens tankar kring pojkar och läsning. Hon presenterar sju tänkvärda punkter, där jag fastnar mest för tanken om att böcker inte bara är skönlitteratur.

Jag är svensklärare. Svensklärare ska läsa böcker. De ska inte bara läsa böcker de själva gillar på sin fritid, de ska också läsa aktuella böcker som passar de elever de undervisar. Det är min fasta övertygelse.

Alla behöver läsande förebilder för att själva bli läsande. Dessa kan finnas i hemmet, men det är långt ifrån säkert. Då måste vi lärare vara elevernas läsförebilder och då räcker det inte att vi presenterar dem för barn- och ungdomsböcker vi gillade förr, eller ens klassiker som vi tycker att eleverna borde läsa. Vi måste möta dem där de befinner sig, för att sedan kunna guida dem vidare.

Jag skulle önska att lärares läsning prioriterades så mycket att det fanns tid för svensklärare att läsa nya barn- och ungdomsböcker på arbetstid. Att hitta den perfekta boken till en elev, ett personligt boktips, kan få den mest ovilliga läsare att faktiskt ge läsningen en chans. Jag har ibland lyckats sälja in böcker jag läst med ett ”när jag läste den här boken tänkte jag att det skulle vara en perfekt bok för dig” och jag blir lika glad varje gång en elev faktiskt läser och gillar boken i fråga. Jag lånar ofta ut mina egna böcker och får faktiskt i princip alltid tillbaka dem. Att kunna dela en läsupplevelse gör läsningen roligare.

Idag hinner lärare knappt för- och efterarbeta sina lektioner. Hur ska då lärare i olika ämnen hinna uppdatera sig i ny litteratur eller ny forskning? Vill vi prioritera läsningen är det faktiskt så att lärare måste få tid till just läsning. Inte bara svensklärare som letar efter den perfekta skönlitterära boken till eleverna, utan även lärare i andra ämnen som kan bidra med tips om både facklitteratur och skönlitteratur som anknyter till de ämnen de undervisar i, eller som de helt enkelt tror passar en viss elev. Läsning på schemat både för lärare och elever, det vore något!

Kategorier: Läsning