Inga förändringar blir perfekta. Några hamnar alltid i kläm. Så var det när betygssystemet med relativa betyg från 1-5 ändrades till IG-MVG och så är det nu när eleverna ska betygssättas F-A. Min syster tillhörde den första årskullen som fick G-MVG, ni vet då när det fanns max ett MVG per klass, om ens. Då den som fick MVG skulle kunna minst lika mycket som läraren. Alla förändringar betyder att vi måste studera förändringen ordentligt och då är vi kanske extra hårda. Min syster överlevde. Det krävde komvuxstudier, men hon kämpade istället för att ge upp. Det kommer att funka för dagens studenter också.

En förändring som drabbat personalen i skolan är införandet av Lärarlegitimation. Nu skulle det krävas behörighet i de ämnen man undervisade i, vilket är mer än rimligt även om jag tycker att ett examensbevis eventuellt kompletterat med ett utdrag på övriga högskolepoäng borde räcka. Jag är ändå glad över att kraven på behörighet skärps. Jag tror det är viktigt för läraryrkets status och jag tror definitivt att det är viktigt för eleverna.

Men nu backar så Björklund och säger att de som jobbat riktigt länge  som lärare kan bli behöriga ändå. Och jag blir så trött. Den här reformen har kostat massor och nu ska det göras en massa undantag. Inget ont om äldre kollegor, vist är erfarenhet en viktig sak, men faktum kvarstår att universitetsstudier i ett ämne ger fördjupade kunskaper. Utan dessa kunskaper blir undervisningen inte sällan väldigt läroboksstyrd och därmed också grund. Visst kan det vara så att dessa lärare läser en massa facklitteratur i de ämnen de undervisar i och därmed kan massor, men om så är fallet borde det gå alldeles utmärkt att läsa in de poäng som behövs. Ja, det är jobbigt och ja, det tar tid. Jag vet det då jag själv läser in den gymnasiebehörighet som jag ännu inte har.

Vad har då det nya betygssystemet med lärarlegitimationen att göra? Dels att några alltid hamnar i kläm och att det är beklagligt, men också att det handlar om att göra det bästa av situationen. Det bästa är inte att göra en massa undantag, möjligen för studenterna, men inte för de som undervisar i ämnen de inte är behöriga i. Eleverna ska ha de bästa lärarna och behöriga lärare med erfarenhet torde vara det bästa för dem.

Ska vi öka läraryrkets status funkar det inte att hela tiden ändra reformer och skapa mer kaos än reda. Jag känner lite som Feldt kände om löntagarfonderna. Om Alliansen nu baxat den här lärarlegitimationen ända hit kan de inte göra en kovändning som underminerar yrkets status ytterligare.

Janne har också skrivit om denna dyra reform som blivit mindre än en tummetott.