Medan jag varit i en förskola och sett hur stress gör att arbetsglädjen försvinner har en annan ALP-grupp varit på en grundskola. Så här säger en av dem om stress och arbetsglädje där.

 

Skärmavbild 2013-03-16 kl. 19.13.32

 

 

 

 

Det här citatet visar på hur många plan det blir fel med tidigare betyg. Speciellt när det, som på allt för många ställen, kombineras med besparingar. Är det inte kreativitet och glädje vi vill ha? Och varför kan inte föräldrar acceptera att alla inte kan få A och att deras fantastiska ungar kanske inte når dit trots att de är fantastiska?

Kategorier: Bedömning

2 kommentarer

Fröken Christina · mars 17, 2013 kl. 9:43 e m

Hej

Det är alltid svårt att diskutera betyg med elever men att göra det med föräldrar är inte lättare. Jag kan tycka att det är synd att barn inte kan få prestera så väl de kan och spelar det någon roll vilket betyg man har i sexan? Tanken är väl progression och att utvecklas i sin inlärning.

Men är det inte så att Björklunds största fans är de föräldrar som är mest på om sina barns betyg? Jag överdriver men det känns som om det är en rätt att få ett bra betyg.

Nej till betyg i åk 3, 4 eller 5.

    Linda O · mars 17, 2013 kl. 11:10 e m

    Det är helt klart svårare att diskutera betyg med föräldrar, troligen för att de är så känslomässigt engagerade och självklart anser att det barn de älskar över allt annat också måste vara bäst, vilket betyder A i betyg. Konstig koppling kan tyckas, men det är min tolkning. Och ja, de som diskuterar mest verkar också älska betyg mest.

Kommentarer är stängda.