Den här terminen bestämde vi oss för att satsa på kvalitet istället för kvantitet. Första arbetsområdet handlade om djur och natur, ett tema som handlade om att läsa och skriva faktatexter utan att skriva av. Svårt, men ett okej om än lite plottrigt tema.
Därefter hade vi ett novelltema där vi läste noveller tillsammans, analyserade dem utifrån Chambers mall eller diskuterade dem mer allmänt. Elevernas första egna uppgift var att göra en novellmall där de skulle berätta var deras egna novell skulle utspela sig, när och hur länge, vilka personer historien skulle handla om, vad som skulle hända i början, mitten och slutet, samt budskapet i novellen. Ingen lätt uppgift alltså, men vi tänkte att utmaning är bra.
Mallen lämnades in, diskuterades och ändrades i vissa fall. Därefter var det dags att skriva ett utkast, som lämnades in i google docs för respons av oss lärare. Alla läste dessutom sin novell högt och fick därefter råd av sina klasskamrater. Det funkade helt klart över förväntan. Visserligen orkade inte alla bearbeta sin novell, men de flesta lämnade tillslut in en text som var mycket, mycket bättre än något annat de producerat hittills. Det kändes bra både för oss lärare, men självklart framför allt för eleverna.
Efter ett par veckor som ägnades åt att träna och testa nationella prov startade vi terminens sista tema. Den här gången handlade det om att hålla ett tal om en viktig person, någon känd eller någon som eleven känner.
Jag och min kollega höll ett eget tal för att illustrera vad vi menade, vi lyssnade också på några kända tal. Allt för att eleverna skulle få något att utgå ifrån. Mallinlärning brukar funka bra.
En tankekarta var första steget. Respons på den och halva jobbet var sedan gjort. Det är superenkelt att göra tankekartor i google docs och de blev riktigt snygga. Jag byggde först en tankekarta i realtid som visades för eleverna via vår kanon.
Tankekartan användes för att skriva ett talmanus. Inte ett så avancerat att pauser och gester skrevs in, men ett tydligt manus. Detta bearbetades efter att en klasskompis och en lärare gett respons. Utifrån det färdiga talet gjorde eleverna talkort och sedan var det dags att träna.
Vi körde lite uttalsövningar och vokalträning för att komma i form. Jag hade skitont i käken hela dagen. Enkla talövningar för att få eleverna att slappna av var också en viktig del i arbetet.
Innan det var dags att redovisa spelade eleverna in sina tal och vi lärare lyssnade på det. Jättekul att få höra dem utan den nervositet som ofta försämrar uttalet vid redovisning. Några missade (eller hann inte) spela in, men fick i uppgift att göra det efter redovisningen.
Speciellt de som talade om personer som stod dem nära gjorde ett fantastiskt jobb. Ett par elever fick mig nästan att gråta. Hjälp vad stolt jag var över dem och de var minst lika stolta över sig själva.
Kvalitet. Det har verkligen handlat om kvalitet. Eleverna har lyft sig själva och definitivt också lyft varandra den senaste tiden. Nästan alla är inne i ett bra utvecklingsfas just nu. Synd att det är jullov, men förhoppningsvis håller den härliga utvecklingen i sig även i vår.
Visst är det är grymt häftigt när en grupp lyfter tillsammans?!