Idag var jag och några kollegor på Folkets Hus i Göteborg och lyssnade på Liza Greczanik som föreläste om hur man kan använda bloggar i undervisningen. Jag har använt bloggar med min grupp i ungefär ett år, med varierande resultat ska sägas. Något jag insåg idag var att det måste få ta tid. Jag vill gärna att allt ska bli så himla bra med en gång, men att få med alla elever på tåget är svårt.
Förra projektet med en bokcirkelblogg blev ändå bättre än de tidigare och nästa år då! Det blir stor skillnad nu när min närmaste kollega är helt med på tåget. Vi funderar på att sno idén med Fakebook som Liza presentera om att skapa karaktärer att skriva om. Nu blir vårt projekt på svenska, inte engelska och syftet kommer både vara att gå igenom grunderna i att blogga igen. Göra eleverna hemmastadda vid sin dator nu när de får varsin, samt testa lite olika redovisningssätt med bild, foto och ljud.
Det finns väl en massa ord för metoden att låta en karaktär tala och agera. Lite Sims möter Storyline tänker jag. Möjligheterna är oändliga och svårigheten kan bli att faktiskt ta en sak i taget och kanske också sluta när vi är på topp. En blogg som självdör är ingen höjdare.
Väldigt kul också att Liza visade blogger, som jag inte prövat. Jag gillar verkligen WordPress, men eleverna har tyckt att det är lite krångligt. Dessutom är det en utmaning för mig att faktiskt lära mig ett nytt bloggverktyg.
Jag pratade lite med Liza innan kursen och hon undrade om jag inte redan kunde det här. Vi har följt varandras bloggar i flera år nu. Svaret var ja och nej. Jag är en van bloggare, men det är alltid skönt att få påfyllning av idéer från andra. Kul att gå med en kollega också. Ännu roligare att även hon tände på idén att försöka använda bloggar på olika sätt nästa år.
Jag tror på projektbloggar, kanske också en informationsblogg där vi lärare skriver, men det funkar rätt bra med vår facebook-grupp. Bra i alla fall med en lärarblogg där uppgifter och exempel på hur uppgifterna kan lösas. Att vi visar och eleverna ”härmar” är inte fy skam till att börja med.
Vår grupp kommer att bli om möjligt ännu spretigare än i år och det är riktigt lätt att individualisera undervisningen på en blogg. Jag är lite sugen på att testa wikis också. Det har jag aldrig gjort.
En bra föreläsning som arrangeras av Metod och Fakta. Bra, informativ och tydlig. Det kliar i fingrarna på mig. Kanske ska jag börja leka lite med Blogger redan idag. Spontant vill jag börja med allting samtidigt, men det fungerar självklart inte i praktiken.
3 kommentarer
Tess · maj 25, 2011 kl. 10:16 e m
Jag var på den föreläsningen idag. Är också en van bloggare och har försökt nån gång med eleverna så själva bloggandet var ingen nyhet. Men det var bra att få tips och idéer på vad man kan göra – det är ofta inspirationen som saknas (och tiden att spåna idéer).
Pernilla · maj 24, 2011 kl. 10:32 e m
Fakebook? Berätta mer! Jag känner att jag är väldigt intresserad. 🙂
Linda O · maj 25, 2011 kl. 9:35 f m
Från början tänkt i engelska där elever skapar karaktärer och låter dem göra en massa saker. De hade också fått i uppgift att överdriva så mycket som möjligt för att träna superlativ och ösa på med alla former av adjektiv.
Kommentarer är stängda.