En av frågorna jag skulle ha tänkt igenom inför dagens medarbetarsamtal löd Hur ser du på kommande läsår?
Svaret på den frågan skulle kunna vara så enkelt som ”jag har absolut ingen aning” eller det något mer ”kreativt kaos” eller varför inte ”you tell me”?
Vi som arbetar på det som nu kallas individuella programmet som i höst döps om till introduktionsprogram lever i en lite osäker värld just nu. Jag är glad att jag arbetar i det arbetslag jag gör där inställningen är att vi kommer att göra ett bra jobb även i höst, men visst hade det varit skönt att få lite klarare besked.
Det här vet vi i korthet:
Introduktionsprogrammen ska bli fem till antalet.
Det som nu kallas IVIK blir Språkintroduktion och det som krävs av den utbildning är en kvalitetssänkning jämfört med det vi nu har att erbjuda våra elever. Gott så, så länge det inte slutar med att politikerna ser en chans att spara pengar genom att hävda att vi inte behöver vara så bra som vi är. Huvudsyftet ska vara svenska som andraspråk och så mycket mer låter det inte som att eleverna måste erbjudas. Det känns som om förväntningarna på de elever som ska gå språkintroduktion är mycket låga och det är inte bra. Så vill inte jag att vi ska jobba.
Därutöver finns Preparandutbildning för den som bedöms bli behörig på ett år. Den bör innehålla gymnasiekurser, vilket är en nöt att knäcka för skolan. En annan är hur man ska kunna erbjuda tillräckligt många ämnen så att eleverna kan nå de 12 godkända ämnen som de behöver för att gå ett studieförberedande program.
För PRIV, programinriktat individuellt val, behövs 6 godkända betyg, men ett av dem behöver vara svenska och du ska dessutom vara godkänd i engelska eller matte. Om du då bedöms klara studier på nationellt (yrkes)program samtidigt som du studerar för behörighet kan detta vara ett alternativ. Platserna ska vara sökbara. Det här att det krävs betyg i svenska eller svenska som andraspråk gör att mina elever stängs ute från PRIV, då svenska som andraspråk ofta är det ämne som håller dem tillbaka.
Yrkesintroduktion, ska leda till arbete och förläggas på arbetsplatsen, eller leda till studier på yrkesprogram. Ska vara sökbart om undervisningen är i grupp, vilket också försvårar lite.
Individuellt alternativ däremot kan skräddarsys för en enskild elev och se ut lite hur som helst så länge det gynnas eleven.
Nästa vecka ägnas två dagar åt att grotta ner oss ordentligt i nästa års organisation. En av dagarna ska vi träffa personal och rektorer som arbetar med samma program i kranskommunerna. Det var ett tag sedan vi sågs så det ska bli kul.
Vad jag svarade på medarbetarsamtalet? Vi gör ett bra jobb nu och kommer att bli ännu bättre till hösten.
1 kommentar
Ailas · mars 9, 2011 kl. 10:12 f m
Det var ett bra svar du gav, dessutom tror jag att det är helt sant. 🙂
Jag har arbetat en del på IV-programmet och det är bland det roligaste jag har gjort under min lärarkarriär.
Tack för kommentaren hos mig. Välkommen tillbaka!
Kommentarer är stängda.