Pauline Gibbons bok Stärk språket stärk lärandet får sägas vara något av en bibel för lärare som undervisar i svenska som andraspråk, men faktum är att alla lärare som någon gång möter elever med annat modersmål än svenska borde läsa den här boken.

Att andraspråkselever utvecklar sitt språk är inte och får inte lämnas till lärarna i svenska som andraspråk. Det är grymt svårt för mina elever som endast varit ett par år i Sverige och nu studerar på Nationella Program att klara ämnen som Samhällskunskap, Geografi, Biologi och Naturkunskap utan extra språkstöd och en lärare som är medveten om hur man kan arbeta språkutvecklande i alla ämnen. Tyvärr slutar det ofta med att eleven i fråga hoppar av kursen och därmed måste studera på Komvux efter år 3. Det är i sig ingen katastrof, men jag är övertygad om att fler kan nå målen även i de kurser som är mest språkligt krävande om de får rätt stöd. Och rätt stöd betyder inte att jag som är lärare i svenska som andraspråk ska erbjuda handledning i alla gymnasiekurser.

Missförstå mig rätt, jag hjälper gärna de elever som delar sina studier mellan IVIK och ett nationellt program och gör det också, men jag kan inte jonglera hur många kurser som helst och varken splittra eller klona mig. Visserligen har jag som flitig hobbypluggare kompletterat min lärarutbildning med flera ämnen, men jag har ändå inte den kompetens som krävs för att lotsa mina elever genom hur många ämnen som helst.

 

Gibbons har också gett ut Lyft språket lyft lärandet, men den har jag faktiskt inte mer än bläddrat i. Förlaget Hallgren & Fallgren som ger ut hennes böcker ger förresten ut en hel del bra litteratur för lärare.

Läs Annas inlägg där hon ger förslag på hur lärares kompetens kan utvecklas inom ämnet språkutvecklande arbetssätt.


1 kommentar

Morrica · mars 4, 2011 kl. 12:17 f m

Jag gillar Lyft Språket Lyft Tänkandet, den är mycket tydlig och pedagogisk, och ger gott om både inspiration och handfast handledning, och jag är mycket tacksam för tipset!

Kommentarer är stängda.